الرئيسية / الاخبار / تدمير عاشق للكاتبه مها صبري 9

تدمير عاشق للكاتبه مها صبري 9

 

 

الفصل التاسع

من روايتي تدمير عاشق

بقلم احلام صبري

احلام : خرجت لقت نادر في وشها وبخوف مبالغ قالت انت هنا

احمد : وراها قال اهلا يادكتور والله ابن حلال كنت لسه بقول لاحلام تصال بيك

نادر : قال انا هنا من شويه كنت بشوف المصحة

احمد : وعجبتك

نادر : ااه الناس اللي فيها كويسه ومحترمه ولقت ناس اعرفهم كمان

احمد : اااه يعني حطيط رادار لخطبتك امممم قولتي

احلام : بعد كلمة احمد دي اتوجعت اوي لأنها عارفه انه كان هيعمل كدة وبصت لأحمد وقالته عادي يااحمد اللي ماشي صح مابيخافش من الف واحد بيرقبه بس قالت الجملة بصوت عالي بس جواها مكسور

نادر : خلصته تخيلتكم وبص لسما وقال الحمدلله اول مرة امسك عليكي غلطه … ومسك ايدها وقال انا مش حطت رادار ولا حد يرقبك ياقلبي انا بثق فيكي ثقه عمياء بس والله لقت جد صديق ليه هنا اصلي بصراحه كان عندي فضول اعرف الناس هنا بي حبكي قد ايه وبص لأحمد وقال خطبتي وبغير عليها الله ممنوع اغير كمان وضحك ,,, بص لاحلام وقال يرضكي حبيبك يموت من الغيرة يرضك ياعمده

احمد : رفع ايده وقال بصراحه يالومي هو عنده حق حد يكون معاه قمر زايك كده وميغريش ده يبقي غبي مابيفهمش لو عمل غير كدة

نادر : جز علي سنانه وقال شوفتي عندي حق ازي حتي الكلب الولف اللي انتي وفقه معاه اكد كلامي … وبص لأحمد وقال بحب اهزر الله وبص لاحلام وقال هو معند كش ميه هنا ولا ايه

احلام : حاضر استني

نادر : لا معدنيه ياقلبي

احلام : حاضر شويه ورجعه …. احلام بين نفسها متأكدة انه عاوز يكلم احمد بس مش قدامها ومشيت ورجعت تاني بدون ما نادر يخد باله علشان تسمعه

نادر بعنف: بعد اختفاء احلام من عينه مسك احمد من الليقة القميص بتاعه وقاله احلام اسمها استاذه احلام واياكي مهما يسرح بيك خيالك تبصلها بعينك عارف يااحمد اقسم بالله هخليك تنمني الموت وماطلوش

احمد بكل هدوء : مسك ايده ونزلها وقال مالك كدة خايف مني ليه ما تخليك وثق من نفسك شويه وتسبها هي اللي تختار ولا خايف تختار العقل وتسيب المجنون

نادر : انا مجنون تحب اوريك الجنان

احمد : ياريت اصلي انت لو عاملت فيها اي حاجه هيكون مكسب ليها علشان احلام ساعتها مش هتفرقني لحظه وده اللي بتمني بصراحه

نادر : وانا مش هنولك اللي بتمني واحلام حبيبتي وبتحبني انا وبس

احمد : دي فعلا حقيقي بس الحب ده بموت بين الاهانات والحرج والشك يادكتور وانت الحمد لله فيك كل الصفات دي يعني بصراحه انا مش قلقان منك خالص انا وانت عكس بعض … يعني انا لو دخلت ولقتها مع حد لوحدهم قبل ما اعمل اي خطوة اجابيه هسال الاول واحلام فيها ميزة مش بتعرف تكذب وده شئ كويس لأي راجل بس ده انا …. اما شخص زايك مجرد كلمة واحد بجن جنونك

نادر : علشان بحبها ياحمار

احمد : ااه بتحبها بس هضيعها … ممكن اسالك سؤال لو واحد حب يخد منك احلام هتصرف ازي

نادر : هقتله

احمد بضحك: لا ونعمة الذكاء تقتله وتدخل في السجن وهي تموت وراك او تفشل في قتله وساعتها هو يصعب عليها وتبقي قدمته احلام علي طبق من دهب لاااا بجد ونعمة الحب ………..الحب يافالح انك تحفظ علي حبيبك وثق فيه وتعطيله الامان تقدر تقولي انت بقي عطي لاحلام كل ده طبعا لاء ,,,,, بس نصيحه مني علشان ابقي رضيت ضميري منك اهو قبل ما أقرب واخدها منك حسها بأمان اللي هي فقدته في حياته وع فكرة احلام بتخاف من كل الناس ماعدا انت بتخاف منك خوف الجنون والتهور والتسرع في الحكم عليها بس لكن عمرها ما خافت علي جسمها معاك ….عكس اي حد تاني ,,,,,ورح عند ودنه وقال اثق فيها قبل ما يجي اللي يعطيها كل اللي انت وخده منها سلام يادك تور …..كان لازم اقطعه اصلي انت تور قبل ما تكون دكتور بغبائك

احلام : كانت مركزة بس مش قدرها تسمع اي حاجه لانهم بتكلمه بصوت همس …. بس جات لما شافت احمد قرب علي المشي ,,,,,احلام انت ماشي خلاص يااحمد

احمد : ااه تأمريني باي شئ انتي بس تأمري

احلام : ربنا يخليك يااحمد شكرا بجد علي ثقتك فيه اني هعلاج سامر بدون كهربه

احمد : بص لنادر واتك ع كلمة اللي مايبثقش فيكي ده غبي وخسارة تسلمي عليه مش بس تعيشه معاه صح ولا ايه ويلا بقي سلام ومتاخريش بكرا هستنا كي نفطر سوآ ماشي علشان نعمل اللي اتفقنا عليه اوعي تنسي

احلام : بابتسامه حاضر عينا

نادر : مش يلا بينا ومشي بس افتكر كلمة احمد رادار وقال احلام انا عايزة اعرفك علي جد صديقي تعالي لعم يحيي

احلام بضيق : خلص يانادر حط اللي تحطه انا مش بعمل حاجه غلط علشان كدة مش فراق معايا الموضوع اصلا

نادر : زعق ماتظلمنيش والله قبلته صدفه وتعالي شوفي بنفسك ودخل عند عم يحيي اللي اول ما شافهم اتعدل

عم يحيي : اهلا ازيك يانادر يأبني وازيك يادكتورة

احلام : دكتورة حته واحده انا مشرفه بس والله

عم يحيي : اللي سمعته عليكي يخالني اقول عليكي دكتورة وشاطره كمان لأنك بتعلاجي الناس بالحب والتقرب من الله عز وجل وده احسن علاج نفسي وعضوي وروحني كمان

احلام : الله عليك ياعم يحيي ايه الحكمة الجميلة دي

نادر : عم يحيي انت تعرفني منين مش انت جد حازم جاري وكان صديق عمري قبل ما يهاجر استراليا بالله عليك جاوب بس استني ولف الاوضه ولمح مصحف وجابه وقال احلف ع ده ياعم يحيي

عم يحيي : ضحك وقال انتي فاكرها عاين حد علشان يرقبك بصي نادر ااه شكك و الشك وحش ااه بس بأيدك انتي تحويله لغيره وحب وانا متأكد انك دكتورة شاطرة وبيحبه وهتعالجيه من مرض الشك ده

احلام : بحبه ااه

يحيي : ضحك والله ياولاد فكرتني بالذي ماضي بس هقولك اقسم بالله نادر لاقيني بصدفه في الجنينة بره ودخلني لهنا بس وانا نظري مش قد كدة يعني علشان ابقي العين بتاعته هنا وكمان انتي مضيقه من ايه مش انتي ماشيه صح

احلام : ع فكرة مش مضيقه خالص والله انا مش بخاف غير من ربنا وبس ,,,, بس يحج في شئ اسمها الثقة وصعب جدا اني الغريب يثق فيك واللي المفروض يعطيك كل الثقة دايما شيفك مش اهل الثقة دي بس قالت هذا الجملة بحزن شديد وبعدها وقالت يلا الحمد لله بس قالها بدموع محبوسه في العين وبصت لنادر وقالت مش يلا بينا بقي

نادر : حزن بعد سمع كلامها اللي اكد كلام احمد ده بسب شكي قدامها لأي حد في طبق من دهب وقال يلا ياحبيبتي ولسه خرج يحيي نادله ورجعه نادر لوحده واحلام انتظاره في الحنينة لوحدها

يحيي : تعال عوزك وقعد جنبه وقاله ليه يانادر تشك في دي مش انت لسه سألني عليها وقولتلك انها بجد ونعمة الناس اللي دخلت هنا وطالما بتحدي دكتور محمد تبقي نضيفه وكمان قويه ليه يأبني مش عايز تفتح صفحة جديدة مع نفسك انت تستأهل وهيا كمان شكلها محترم دي بترفض تدخل اي اوضته لوحدها لو كان المريض رجل سوء كبير او صغير ليه بقي الشك …. صدقيني يأبني الشك السلاح الوحيد لقتل اي حب … وبعد مناقشه وحوار كبير بينهم خرج نادر لاقي احلام قعدها وبتكتب حاجه قرب منها بدون ما تحس

………………………………………

عندما احببتك …كنت اعلم أنى في هواك سوف اضيع

حبك لمس وجدني لمس روحي…..التي كانت انسحبت من زمن

حبك لمس القلب المكسورة المتحطمة من الداخل

لم اعلم ان كنت فعلا انت الحب الاول ليا ام لا

ولكن اعلم عندما كنت كل مرة اشعر بالحب نحو شخص

كان حب من طرف واحد مجرد وهم أو اعجاب

لكن اليوم أصبحت في النضج الذي يجعلني اعلم أنى كنت احبك ام اعشقك بجنون

……………………………………………………….

نادر : من وراها صفر وقال ياسيدي علي الكلام اللي يحرك المشاعر بس ياتري لمين الكلام الحلو ده

احلام : بحزن قالت لكل حبيب بيحب حبيبته بجد من كل قلبه مش بس يوهمه بالحب

نادر : اممم شكل الموضوع هطول طيب تعالي ونتكلم واحنا مشين وخدها ومشي

في العربية السكوت عم ع المكان احلام بتفكر في كلام احمد اللي استني اول ما نادر داخل ليحيي واتصل بيه وقالها تباين قد ايه انها زعلانه وحزينة علشان يحس بغلطته بس ماتحولتش تبعد عنه

نادر : بيفكر في كلام عم يحيي وكلام احلام وحزنها وكلام احمد اللي قاله مش خايف منك علشان انت سهل اي حد يخد منك احلام … وكلمة دي خالته يفوق من شروده ,,,ويقول احلام تحبي تروحي فين

احلام : احب اروح

نادر : ليه الفقر ده لسه بدري الساعة ماجتش 7

احلام : معلش عايزة اروح انام بس بتقولها بوجع

نادر : طيب انا حابب اركب مركب علي النيل ممكن

احلام : ماشي اللي تشوفه

نادر : تمام وفعلا راح واجر مركب في النيل بس لوحدهم

احلام : ع قد فرحه انها في النيل علي قد حزنها انه مش وثق يركبه مع حد غيرهم بس سكتت وقالت فرصه علشان اموت الشك فيه

نادر : ايه رايك في الفكرة حلوة صح

احلام : ااه حلوة بس قالته بحزن ودورت وشها لتجاه تاني

نادر :اتنهد وقرب منها وقال بصي عارف اني غلطان بس انتي اكتر واحده عارفه قد ايه المعنها اللي اعترضها ومسك ايدها وحطها عند بؤوق وقال والله بحبك وماحبتش حد غيرك

احلام : انتهدت وقالت الحب عندك كلام

نادر : لا مش صح وع فكرة انا عارف انك بتفكري اني حاجز المركب لوحدنا علشان شك صح بس ده مش حقيقي وانا محضرلك مفاجئة منتظركي من زمان اوي يجي قد 5 سنين كدة

احلام : بفرحه فجاءة ايه دي

نادر : مش هقولك ومخاصمك يلا وضحك ولما قرب ع الفجاءة وقف المركب

هاااا ياتري ايه هي المفاجئة اللي مستنيه احلام من 5 سنين ده اللي هنعرفه بكرا بأذن الله سلام ياحلوين

شاهد أيضاً

ضبط رنجة فاسدة بأحد محلات حى الزهور خلال حملة تموينية ببورسعيد

      كتبت/ علا محمد كمال شنت مديرية التموين والتجارة الداخلية ببورسعيد برئاسة ناصر …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.